Dane z rynku amerykańskiego są bardzo dobre. Sprzedaż gadżetów – kubków reklamowych, toreb promocyjnych i innych upominków dla klientów rośnie trzeci rok z rzędu. Jakie są najważniejsze czynniki wzrostu? I jakie są perspektywy dla branży?
Jak rośnie rynek gadżetów reklamowych?
Trudno o polskie lub europejskie statystyki. Dlatego warto zajrzeć na niezawodny rynek amerykański. Statystycy zza oceanu wyliczyli, że w 2017 roku branża gadżetów reklamowych urosła aż o 9,5 procent. Natomiast w 2018 roku wzrost był jeszcze bardziej dynamiczny i przekroczył 10 procent.
Wzrosty są o tyle ciekawe, że przez poprzednie 18 lat branża gadżetów reklamowych notowała spadki sprzedaży. I wielu ekspertów przekonywało, że rynek upominków reklamowych najlepsze czasy ma już zdecydowanie za sobą. Tymczasem ostatnie trzy lata przyniosły odwrócenie negatywnego trendu. Co zaskoczyło wielu specjalistów zajmujących się marketingiem i relacjami z klientami.
Główne czynniki wzrostu rynku gadżetów reklamowych
Jakie najważniejsze czynniki decydują o wzroście sprzedaży kubków reklamowych i innych upominków promocyjnych? Analizy jasno pokazują dwie najważniejsze przyczyny dobrych wyników.
Pierwszym jest rozwój e-commerce. Sprzedaż internetowa znacznie zwiększyła dostęp do oferty gadżetów reklamowych. Obecnie wybór i zamówienie upominków dla klientów jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Drugim czynnikiem rozwoju jest pojawienie się dużej liczby startup-ów. Dla nowopowstających firm gadżety reklamowe są jedną z najlepszych form promocji. Głównie ze względu na brak konieczności angażowania wysokich budżetów reklamowych i względnie wysoki zwrot z inwestycji.
Kubki reklamowe największym wygranym
Jakie gadżety reklamowe są największym wygranym ostatnim lat? Mogłoby się wydawać, że są to gadżety elektroniczne lub związane z elektroniką. Ostatnie lata to przecież bardzo dynamiczny rozwój rynku smartfonów. do których naturalnym uzupełnieniem są różnego rodzaju etui lub przenośne ładowarki. Dużą popularnością cieszą się także pamięci USB.
Tymczasem okazuje się, że największe wzrosty sprzedaży zanotowały kubki reklamowe i inne akcesoria związane z napojami – termiczne kubki z nadrukiem lub butelki filtrujące. Statystyki branżowe wykazały wzrost udziału gadżetów reklamowych tego typu w ogólnych zakupach upominków dla klientów z 7,5 do 9 procent. Co ciekawe jest to pierwszy rok wzrostów po wielu latach stabilności.
Przyszłość rynku gadżetów reklamowych
Dobre wyniki w 2017 i 2018 roku to oczywiście doskonała wiadomość dla całej branży gadżetów reklamowych. Okazuje się, że po latach spadków sprzedaży rynek ponownie zwraca się w kierunku kampanii z wykorzystaniem upominków promocyjnych.
Przed firmami produkującymi kubki reklamowe, gadżety elektroniczne i inne materiały promocyjne rysują się dobre perspektywy. Tym bardziej, że eksperci przewidują dalsze wzrosty sprzedaży, bo dwa główne czynniki je wywołujące będą nadal napędzać rynek. Trudno bowiem wyobrazić sobie nagłe załamanie w e-commerce lub koniec ery startup-ów.