Przygotowałeś naprawdę rewelacyjny tekst i jesteś z niego bardzo zadowolony, ale niestety obawiasz się, że nikt nie będzie chciał go czytać. Dlaczego? Ponieważ nie potrafisz go zatytułować. Niby wiesz, o czym jest artykuł, bo w końcu jesteś jego autorem, ale większość wymyślonych przez ciebie tytułów wydaje ci się zbyt banalna i prosta.
Czasami ten etap pracy pisarza potrafi być najtrudniejszy. Na szczęście dzięki kilku trikom zdołasz przez niego przebrnąć, by w końcu zaprezentować swoją pracę innym ludziom. Jak napisać dobry tytuł? Zaraz wszystko stanie się jasne i klarowne.
Po pierwsze – postaraj się obiecać coś czytelnikom. Ludzie są interesowni. Nie chcą tracić czasu na czytanie tekstów, które nic nie wnoszą w ich życie i nie wywołują w nim żadnych pozytywnych zmian. Pomyśl zatem, co takiego może zaproponować czytelnikowi twój artykuł. W przypadku tworzenia poradników masz bardzo proste zadanie, bo od razu możesz zaznaczyć, że dzięki temu tekstowi każdemu uda się zrzucić zbędne kilogramy albo zmaksymalizować zarobki w przeciągu miesiąca.
Inne typy tekstów zazwyczaj też jednak oferują coś osobie czytającej. Może nie bezpośrednio, ale przynajmniej pośrednio. Raz jeszcze zajrzyj do swojego artykułu i wyłap te fragmenty, które są najbardziej wartościowe dla innych. Spróbuj na ich podstawie wymyślić odpowiedni tytuł.
Jak wymyślić tytuł?
Jeżeli twój tekst nawet w najmniejszym procencie nie ma charakteru poradnikowego, raczej nie możesz skorzystać z pierwszej rady – posłuż się zatem metodą polegającą na wzbudzaniu ciekawości. Chcesz przecież zainteresować innych. Napisałeś artykuł, bo uważasz, że miałeś coś ciekawego do powiedzenia i pragniesz podzielić się tym z ludzkością. Spróbuj to wykorzystać. Spraw, by osoba, która spojrzy na tytuł twojego tekstu, od razu chciała zajrzeć dalej.
Zainspiruj się także pracami innych dziennikarzy bądź studentów. Zobacz, jak prawdziwi mistrzowie literatury tytułują swoje publikacje, teksty i inne treści. Możesz nawet na podstawie gotowych tytułów stworzyć coś własnego. Prędzej czy później sam dojdziesz do wniosku, jak tytułować treści, by efekt był zniewalający.
Dobry tytuł czasem jest połową sukcesu. To on przyciąga wzrok i zatrzymuje czytelnika przy tekście na dłużej. Jeżeli więc wciąż nie nauczyłeś się, jak tytułować treści, nadrób swoje zaległości i zacznij doszkalać się w tej dziedzinie. Powoli będziesz stawać się w niej coraz lepszy. Wszystko wymaga bowiem systematycznej praktyki – nawet wymyślanie tytułów dla tekstów.